skaldupareise.reismee.nl

De 3e dag

Na een onrustige nacht, de houtzagerij naast mij draaide op volle toeren, zijn we om 7.00 opgestaan zodat we om 7.30 aan het ontbijt zaten. Om 8.30 immers mochten we het schip verlaten om Trondheim te gaan verkennen. Het was stralend weer. Vanuit de haven was het maar een klein half uurtje lopennaar het oude stadscentrum. Het was er nog erg stil, begrijpelijk voor een zaterdagochtend. Ook de Noren slapen uit l

We beken de Nidaros kathedraal, het koninklijk verblijf, de put van Olav, de oude stadsbrug en de kleurrijke oude pakhuizen langs de rivier de Nidelva.

Het was een mooie wandeling, we hebben ons stappenaantal voor vandaag zeker wel gehaald.

Op de terugweg naar de boot moesten we het bord godsterminal volgen. We hoopten in elk geval niet dat dat betekende dat er een wolkje naar boven klaar zou hangen!!!! Maar bij de ingang van de boot bleken er dus wel 2 pelgrims te staan die ons de weg naar de heer wilden wijzen. Ik vroeg nog of ze weg naar Deurne ook kenden, maart wisten ze niet. Dus laat staan dat zij de weg naar God weten!!

Om 12.00 vertrok de boot uit Trondheim. Bij het verlaten van de haven lag er een klein eilandje, Munkholen, vroeger vonden hier executies plaats en was het ook nog een klooster en gevangenis. Nu is er een restaurant in gevestigd.

Wat verder stroomopwaarts doemde er een vuurtoren op. Een mooi 8 hoekig gebouw omgeven door alleen maar water, de Kjeungskjaer vuurtoren. Hier heeft lange tijd een onderwijzer gewoond. Ook nu stonden er een aantal mensen op. Je zou maar geen beter hebben of zo!

We varen gestaag door en moeten morgenvroeg aan komen in Bodo. Tussen 7.00 uur en 8.00 uur passeren we de poolcirkel. Volgens de aangeplakt informatie hier aan boord gaat de zon dan niet onder! Dat zal raar zijn, afgelopen nacht wilde het ook al niet hard donker worden en toch moet je slapen. Noor kan zich er niet veel bij voorstellen, zoals al gezegd, die was aan het werk!

2e dag

Vanmorgen pas om 8.30 wakker. We hadden een rustige nacht al leek het soms wel eens of je een paar centimeter naar boven en naar onder werd getrokken in je bed.

Vandaag gaan we de Geirangerfjord in. Het is erg bewolkt met soms wat regen en harde wind. Dat weerhoudt ons er niet van om toch op dek 5 of dek 7 buiten te gaan kijken naar de prachtige natuur. Om 13.30 bereiken we het einde van het fjord waarna de boot keert en ons weer naar Alesund brengt.

In Alesund aangekomen kunnen we een half uurtje van boord. Heerlijk in het zonnetje even weer vaste grond onder onze voeten. Alesund ligt om 62° noorderbreedte.

We varen nu richting Molde. Morgenvroeg moeten we in Trondheim zijn waar we 3 tot 4 uur van boord kunnen.

De eerste dag.

De eerste dag is er altijd een van wachten en hangen. Dat was vandaag niet anders. Om 4.00 liep de wekker af. Vlug het bed uit want om 4.30 vertrokken we naar Schiphol. We waren mooi optijd, dus daar begon het eerste wachten. Om 8.00 mochten we boarden en het vliegtuig vertrok precies op de afgesproken tijd. 8.25 uur gingen we de lucht in. Na een goeie vlucht landden we om 10.00 op de luchthaven van Bergen. Daar mochten we weer bankhangen want de bus naar de Hurtigruten boot vertrok pas om 12.00 ur. De transfer van het vliegveld naar de haven duurde maar een klein half uurtje. Het regende ontzettend hard dus de tijd die we moesten wachten om onze bagage in te checken en aan boord te gaan hebben we onderbroken met een eerste Noorse lunch.

Daarna dus weer wachten. Om 16.00 konden we eindelijk aan boord, maar natuurlijk was onze hut nog niet gepoetst en was het ook nog geen tijd om te eten. Om 18.00 was alles zover geregeld dat er gegeten en uitgepakt kon worden.

De boot vertrok om 20.00 ur en vaart Noordwaarts. Morgen varen we de Geirangerfjord in. Dat moet fantastisch zijn. Hopelijk is het weer dan ook wat vriendelijker. Nu wacht ons bed op ons. Slapen zal vast wel lukken.

Nog één nachtje slapen

Op 7 juni hebben we dat reis tickets opgehaald. Het begint steeds meer te kriebelen.

Ook houden we de weersverwachting van o.a. Bergen goed in de gaten. Er moeten dus wel extra vesten mee.

Want het is nu wel frisjes daar.

Maar goed alles is goed voorbereid. de trolleys en de koffer staan klaar. Paspoort, tickets, boardingpas. pinpassen ect.

Nog een paar uurtjes naar bed en dan..... op naar Schiphol.

Je hoort weer van ons.

Welkom op onze Reislog!

Hallo en welkom op het reislog van Ine en Noor!

Skal du pa reise, dat is Noors voor ga je mee op reis.

Steekwoorden: Vliegen, Bergen, Cruise, Fjorden, Polar Sirkel, Midnattsol en Nordkapp

Dit is de plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar we zijn en waar we zijn geweest! Meer informatie over ons en de reis die we gaan maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor de mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

We zien je graag terug op ons reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met ons meereist!