skaldupareise.reismee.nl

De 3e dag

Na een onrustige nacht, de houtzagerij naast mij draaide op volle toeren, zijn we om 7.00 opgestaan zodat we om 7.30 aan het ontbijt zaten. Om 8.30 immers mochten we het schip verlaten om Trondheim te gaan verkennen. Het was stralend weer. Vanuit de haven was het maar een klein half uurtje lopennaar het oude stadscentrum. Het was er nog erg stil, begrijpelijk voor een zaterdagochtend. Ook de Noren slapen uit l

We beken de Nidaros kathedraal, het koninklijk verblijf, de put van Olav, de oude stadsbrug en de kleurrijke oude pakhuizen langs de rivier de Nidelva.

Het was een mooie wandeling, we hebben ons stappenaantal voor vandaag zeker wel gehaald.

Op de terugweg naar de boot moesten we het bord godsterminal volgen. We hoopten in elk geval niet dat dat betekende dat er een wolkje naar boven klaar zou hangen!!!! Maar bij de ingang van de boot bleken er dus wel 2 pelgrims te staan die ons de weg naar de heer wilden wijzen. Ik vroeg nog of ze weg naar Deurne ook kenden, maart wisten ze niet. Dus laat staan dat zij de weg naar God weten!!

Om 12.00 vertrok de boot uit Trondheim. Bij het verlaten van de haven lag er een klein eilandje, Munkholen, vroeger vonden hier executies plaats en was het ook nog een klooster en gevangenis. Nu is er een restaurant in gevestigd.

Wat verder stroomopwaarts doemde er een vuurtoren op. Een mooi 8 hoekig gebouw omgeven door alleen maar water, de Kjeungskjaer vuurtoren. Hier heeft lange tijd een onderwijzer gewoond. Ook nu stonden er een aantal mensen op. Je zou maar geen beter hebben of zo!

We varen gestaag door en moeten morgenvroeg aan komen in Bodo. Tussen 7.00 uur en 8.00 uur passeren we de poolcirkel. Volgens de aangeplakt informatie hier aan boord gaat de zon dan niet onder! Dat zal raar zijn, afgelopen nacht wilde het ook al niet hard donker worden en toch moet je slapen. Noor kan zich er niet veel bij voorstellen, zoals al gezegd, die was aan het werk!

Ine en Noor Noor

Fijn dank je wel Ine. ☺

Loes

Hahaha mumsi, ergens oordoppen kopen aan land. Lekker zagen hoor Noor! ? Foto's zien er weer mooi uit.

Ine en Noor Noor

Nou Loes, die hadden we al meegenomen. Dus het kan stiller...?

Roos

Vandaag de blikvanger in de bus. Leuke foto’s en interessante artikelen.!
De reis klinkt heel bijzonder.
Leuk om zo een beetje mee te reizen. Ben benieuwd of jullie het Noorderlicht zullen zien!

Ine

Hoi Roos. Het Noorderlicht gaan we niet zien, dat is alleen in de winter. Morgen gaat de zon niet onder. Dat hebben we dan wel.