skaldupareise.reismee.nl

De 6e dag

Vandaag een druk programma. We hebben 2 excursies gepland staan. In de voormiddag gaan we op vogelsafari.In Honningsvag gaan we van boord en verder met de bus naar Gjesvaer. Daar mogen we op een kleinbootje stappen om naar de Gjesvaerstappen te varen. Een natuurreservaat. We hebben veel verschillende vogels gezien, o.a de papegaaiduikers, de zee arend, aalscholvers en div. Soorten meeuwen. Op een klein eilandje verderop lagen de zeehonden lekker in het zonnetje. En dat in het topje van Noorwegen.

Op de terugweg naar de bus passeerden we het skollsfjord. Een fjord dat in de winter niet bevriezen kan omdat de invloed van de warme golfstroom hier erg groot is. Het landschap ziet er wel heel ruig uit, er groeit geen enkele boom en er ligt nog best veel sneeuw. Ook zitten er hier geen muggen. Dit ter geruststelling van Roos. Het was een prachtige ervaring.

In de middag, 1 haven verder,mochten we weer van boord. De bus bracht ons naar een Sami familie. Bij ons hoor je nog vaak Lappen zeggen, maar dat is eigenlijk niet de juiste benaming. Zij leven in de zomer in het Noorden van Noorwegen en hoeden hun rendieren dan hier. In de winter trekken ze weer naar het zuiden. We werden ontvangen in een grote tent, een lavvu, het vuurtje brandde lekker en we kregen een heerlijk kopje rendierenbouillon. Ze vertelden van alles over hun cultuur. Erg interessant. Op de foto's zie je hun klederdracht. De muts van de man wijst de 4 windrichtingen aan en kan naar binnen geklapt worden zodat het een kussen is. De wieg die ze laat zien is gemaakt van hout en overtrokken met rendier leer. Aan het patroon van de draaghengsels kun je zien of er een jongen of een meisje in ligt. De jas die de man aan heeft is gemaakt van rendier vel en biedt nog warmte bij -40°. Deze jas kan wel 30 jaar mee gaan. De trommel werd vroeger bespeeld door de shaman, aan hem werder ook boven normale krachten toe geschreven.

Na een uurtje konden we natuurlijk ook souvenirs kopen en bracht de bus ons weer terug naar het schip dat inmiddels in de volgende haven , de haven van Mehamn, op ons wachtte. Net op tijd terug voor het avondeten. Noor gaat het deze reis vast niet meer koud krijgen, ze kan zich heerlijk wikkelen in een originele sami deken.

Vannacht varen we richting Kirkenes, waar we om ongeveer 9.00 uur aankomen en waar dan rond 12.00 de richting zuidwaarts weer wordt ingezet.

Petra

Wat 'n indrukken doen jullie op. Prachtig. Het is ook wel mooi weer zeg! Boffen en genieten. Hoe is de temperatuur?
Is het Noorse eten lekker? Veel vis zeker?

Ine

Het Noorse eten is voortreffelijk. Inderdaad veel vis. Maar ook lamsvlees en rendiervlees. De temperaturen vallen mee. Als het zonnetje schijnt is het steeds rond de 14 graden

Roos

Komen jullie met de middernachtzon nog aan slapen toe? Want volgens mij zijn het best vermoeiende dagen.

ruud

Erg goed en leuk verslag jullie zullen wel bekaf zijn s,avonds veel plezier,Ruud.