skaldupareise.reismee.nl

De 9e dag

Vandaag de reis zuidwaarts vervolgd. Naar huis lijkt altijd sneller te gaan. De kapitein moet het schip in een uitgegraven kanaal in de zee laveren tussen de boeien. De baai valt met eb te veel droog voor de scheepsvaart. We meerden af in Stokmarknes,de oprichtings plaats van de Hurtigruten maatschappij. Natuurlijk konden we daar naar het Hurtigruten museum, maar wij doen liever een plaatselijk rondje supermarkt. Daar zijn we binnen een half uur wel uitgekeken en kan Noor weer een pot jam scoren die naar haar vernoemd is. Gister had ze Nora Aprikos en vandaag vond ze Nora tyttebear jam!

We varen door naar de Lofoten. Daar hebben we nog een excursie gepland staan in wederom zo'n ribbootje. We weten inmiddels hoe het werkt en zorgen ervoor dat we vooraan op de boot kunnen gaan zitten. Ook nu lukt het. Deze kapitein, een Nederlander, had er duidelijk meer zin in dan de andere twee. Met hoge snelheid stoven we over het water. Onze neuzen volop in de wind. Gelukkig konden we de hogere golven goed aan zien komen zodat we optijd met de deining mee konden bewegen. Heel erg gaaf was het. Ook hier weer veel zeearenden en meeuwen. We hebben echt hele mooie strandjes gezien, je zou zo maar kunnen denken dat ze op de Antillen lagen. Kleine vissersdorpjes verstopt tussen de bergen die heel goed kunnen leven van de visvangst. Allemaal heel lieflijk. Na ruim een uur zijn we weer terug bij ons schip.

Morgen zakken we weer af en passeren wederom de poolcirkel. Het gaat dan ook 's nachts weer even donker worden.

Roos

Wow, het lijkt me toch wel fris zo in zo’n bootje