skaldupareise.reismee.nl

De 8e dag

4.50 uur.....wat hoor ik daar voor geluid. Zachtjes worden we gewekt door de telefoon in onze hut. Pfff...we moeten op. Vandaag gaan we dan eindelijk naar de Noordkaap. Om 5.30uur vertrekt de bus die ons er heen gaat brengen. Donker is het niet, maar wel heel erg mistig. Gedurende de bustocht komt daar geen verandering in. Op de Noordkaap aangekomen kunnen we eerst genieten van een heerlijk ontbijt buffet. Daarna spoeden we ons naar buiten op zoek naar de wereldbol die de Noordkaap markeert. Door de dikke mist doemt hij op. We hebben onze foto's gemaakt en genoten van het uitzicht. Niet heus dus. We zagen de zee zelfs niet die 307 meter beneden ons moet liggen. Maar niet getreurd...de Noordkaap is bedwongen. Een lang gekoesterde wens van Noor is in vervulling gegaan en ik ben blij dat ik erbij was. En als je hier heen gaat weet je dat dit normaal weer is voor hier. Na een paar warme dagen is de invloed van de warme golfstroom zo groot dat er gemakkelijk mist ontstaat als het water kouder is.

De weg terug ging naar de haven van Hammerfest. Het was een busreis van bijna 4 uur. Normaal gesproken zou je kunnen genieten van het landschap maar met dit weer was er niet veel te zien. Bovendien hadden we een gids, we zaten in de Duitse bus, die uit Thailand kwam en de Duitse taal niet echt machtig was. Kortom we zijn echt heel blij dat we op de Noordkaap geweest zijn, maar als we geweten hadden dat de terugreis zo lang zou duren hadden we misschien voor een andere excursie naar de kaap gekozen. Maar zeker niet getreurd, het kan niet altijd strak blauw zijn aan de Noorse hemel, wel licht.

Nu zijn we op weg naar Tromso, morgen komen we weer door het Trollenfjord en gaan we met een ribbootje naar de Lofoten.

Roos

Jammer die mist. Maar het doel hebben jullie in ieder geval gehaald en gezien. Groetjes Roos en Neeltje

ruud

Hebben jullie nog wel een beetje Thai,s geleerd,leuk nog een gratis taal cursus ook..groetjes dolf