skaldupareise.reismee.nl

De 7e dag.

De boot meert aan in Kirkenes, het keerpunt van onze reis. Slechts 15 km van de Russische grens. Bij de haven worden we opgehaald door een busje dat ons naar het Sneeuwhotel brengt. Nu is dat er natuurlijk niet meer, maar in oktober gaan ze dat weer bouwen. De verkeersborden geven hun plaatsen weer in het Noors en Russisch. We zien dat er staat Moermansk !

Bij het hotel aangekomen worden we volledig ingepakt voordat we in ons rib bootje kunnen stappen. We gaan koningskrabben vangen. Die zijn hier in een fjord, dat in verbinding staat met de Barentszee uitgezet. Ze lopen op de bodem van het fjord ongeveer op 30 meter diepte. Stom als ze zijn kuieren ze zelf in een net waar een soort trechter in zit zodat ze er niet meer uit kunnen.

We waren jammer genoeg best snel bij de plek waar die val in het water hing. De kapitein hoefde alleen maar een net omhoog te takelen en kijken wat er in zat. We waren met 10 man dus werden er maar 5 krabben mee genomen. De rest werd teruggezet. Om een koningskrab mee aan wal te kunnen nemen moet zijn schild 13cm of meer zijn.

We snelden met onze buit naar de wal. Daar werd voorgedaan hoe je een krab moet doden en daarna prepareren voor consumptie. Mijn blik ging op oneindig en mijn verstand op nul. De gids verzekerde ons dat hij bij de eerste messteken in zijn hersenen meteen dood was. Wel kon hij nog wat zenuwtrekken hebben zodat we goed op moesten letten hoe we ze vast hielden voor onze triomfantelijke foto met jachttroffee!

Na het fotomoment werden ze dus klaar gemaakt voor consumptie. Alleen de poten en de dijen worden gegeten. Ze gaan in een ketel en worden dan in een klein laagje water gestoomd. Na ongeveer 20 minuten werden we dan ook voorzien van de aller heerlijkste en super verse krabpoten.

Daarna terug naar de boot, de terugreis begint. Morgen heel vroeg op, om 5.30 ontbijt op de Noordkaap.

Roos

Wat een enge beesten. Smaken ze een beetje als kreeft?
Ik ben geen vis en of kreeft liefhebber. Dus waarschijnlijk aan mij niet besteed.
Eng dat doodmaken, maar daar hoeven we niet sentimenteel over te doen, want als je ziet hoe ze hier kippen in kratten op elkaar smijten voor transport krijg je daar ook geen geweldig gevoel over.
Bij jullie wist je in ieder geval dat ze bio geleefd hebben !
Liefs Roos en Neeltje