skaldupareise.reismee.nl

De 5e dag

Vandaag richting Tromso. Het moet heel wat zijn, immers het wordt ook wel het Parijs van het Noorden genoemd. Wij zijn vast van plan eens flink te gaan shoppen! Onderweg varen we langs Finnsnes, weer een foto met hele andere kleuren blauw! Op de foto zie je de Gisund brug.

Toen we in Tromso aan meerden viel er wat lichte regen en zag het er best troosteloos uit. We zijn de stad ingelopen, maar vonden geen Champs d'elysee, Sacre Coeur of Notre Dame of de Pont Neuf. Wel troffen we een winkelstraat met even veel shops als Deurne of al? places. En er waren idd 3 kerken. Eentje stond in de steigers, de Tromso Domkerk, en de andere was de Var Frue Kirke. Deze laatste is in 1252 gebouwd en werd in de Middeleeuwen de onze lieve vrouw bij de heidenen kerk genoemd. Hier is de meest Noordelijke grens van christelijk Noorwegen.

Natuurlijk was er ook een brug. Deze is 1052 meter lang. Aan het einde van deze brug lag nog een kerk, de Ishavskatdealen. Aangezien hier geen metro is hebben we die niet bezocht.

In de haven moet een standbeeld staan van Amundsen. Veel poolexpedities vertrekken vanuit hier. We konden hem niet vinden.

Kortom, het was een troosteloos stadje. Noor is toch nog in staat geweest om de plaatselijke middenstand te sponseren.

Nu varen we langs de Lyngense Alpen. Op een van de foto's zie je ze liggen. Morgen bereiken we ons eigenlijke doel. De Noordkaap!