skaldupareise.reismee.nl

De 4e dag

We moesten erg vroeg uit de veren. Tussen 7.00 en 8.00 passeren we immers de poolcirkel. Dat wil je niet slapende doen. Om 7.15 en41 seconden was het zover. Op de poolcirkel staat een soort van wereldbol die de exacte plaats markeert. Net voor de overgang ligt een berg, de Hestmannen. Die bewaakt de poolcirkel bij de Pooldag en poolnacht. Verder op is vanaf zee de op een na grootste gletsjer ,de Svartisen, te zien. Om 11.00 was er een ceremonie aanboord om ons officieel welkome heten in het gebied van de middernachtzon. De God Noord was gister zeker ook in geschept bij de godsterminal, hij verscheen aan ons op dek 7. Als je wilde werd je door hem officieel verwelkomt. Je kreeg dan een flinke schep ijs achter je trui in je nek gestort. Daarvoor kreeg je dan een certificaat. Nou...ons niet gezien en het certificaat kregen we toch.

In de middag gingen we aan wal in Bodo. Daar stond onze 1e excursie op het programma. We gingen in een zodiac naar de Saltstraumen, een zee engte waar 4x per dag tussen eb en vloed 32 miljoen kubieke meter water met een snelheid van 29 km per uur door heen word gestuwd. Dat levert een grote stroming en diverse draaikolken op. Onderweg zagen we nog hoe de bergen hier bestaan uit diverse aardlagen en in de fjord zagen we ook nog een jonge zeearend vliegen.

Weer aan boord werd de reis vervolgd richting de Lofoten. In Svolvar konden we even aan land. Aan het havenhoofd staat eenstandbeeld van een vissersvrouw die haar man uitzwaaien en hem een behouden vaart wenst, het oversteken van het Vestfjorden was geen kleinigheid. Achter haar zie je een heleboel rekken waar de stokvis hangt te drogen. Een blinde zou zeggen bij het passeren hiervan: " Goede morgen dames".

De dag is nog niet ten einde. Bij de afvaart werd omgeroepen dat we rond middernacht nog het Trollenfjord in gingen varen. Een fjord dat bewaakt wordt door de oppertrol. Het is een doorgang van 80 meter en loopt dood. Dus de kapitein mag zijn kunstje vertonen en het schip op het einde keren. Het was adembenemend. We hebben er dan ook een heus trollenlikeurtje op gedronken. Het was zijn prijs meer dan waard. Het kostte maar €9,90, wat echt goedkoop is, een glas wijn is gemiddeld wel €13,00. Jullie begrijpen wel dat wij geen wijnarrangement hebben. We houden het op water, met en zonder bubbels.

Morgen richting Tromso.

Roos

Super! Wat een belevenissen en spectaculaire ervaringen! En door de middernachtzon kun je natuurlijk ook laat alles nog fantastisch zien. Hoe is het met muggen vroeg ik mij af. Daar ben ik altijd zo bang voor met reizen naar die noordelijke gebieden. Misschien is het minder omdat jullie vnl op zee zitten ?
Leuk hoor al fie verhalen . Bedankt
Liefs Roos en Neel

Hans

Een heerlijke reis zo te lezen. Heb de foto"s van de tocht naar de Saltstraumen op de mail gezien, lijkt me een geweldige ervaring! Veel plezier verder.

Ine en Noor Noor

Roos, geen last van muggen op zee.